Home » optredens » Ogen, oren, handen en voeten tekort in de SmartBus

Ogen, oren, handen en voeten tekort in de SmartBus

In de Nieuwsbrief van november 2019 kon je al lezen over de SmartBus van Huawei. In deze bus kregen tieners tussen 11 en 15 jaar infromatie over hun digitale voetafdruk. Om de ogen en oren van de leerlingen even van het scherm te halen is er meer nodig dan een PowerPoint presentatie met mooie grafieken. Daarom werden er meerdere goochelaars ingeschakeld om de aandacht te trekken én vast te houden.

Huawei

Blauwe duim omhoog voor de SmartBus

Wat betekent een blauwe duim? Dit was de eerste vraag aan de leerlingen waarmee ik direct de aandacht trok. “Dat is een Like!” “Maar weten jullie ook wat een digitale voetafdruk is?” Alle acties op social media worden vastgelegd, deze informatie is lucratief voor bedrijven als Google en Facebook. Meer informatie op straat betekent minder privacy. In de SmartBus leren jongeren welke impact social media heeft op het dagelijks leven, en waar de grenzen liggen tussen communicatie en inbreuk op de privacy. Waarom heb je daar goochelaars voor nodig? Ten eerste omdat het niet eenvoudig is om de aandacht van een groep tieners te trekken, zeker niet als ze allemaal een smartphone in handen krijgen. En als tweede omdat hackers vaak uitgekiende trucs inzetten om informatie te verzamelen. Je moet goed opletten dat je niet verstrikt raakt in het wereldwijde web, want er liggen gevaarlijke ‘spinnen’ op de loer die azen op jouw gegevens.

Huawei

Ook in de papieren media

De SmartBus is niet onopgemerkt gebleven. In de Volkskrant werd er bijvoorbeeld een artikel gepubliceerd waarin mijn act ook even genoemd werd. Daarbij werd aangegeven dat de schooldirectie goed keek naar de inhoud. Het project is namelijk een initiatief van Huawei, een fabrikant van smartphones. De inhoud mocht uiteraard geen reclamepraatje worden voor de leerlingen, het moest echt over de boodschap gaan. Dat was ook het geval, de toestellen die ingezet werden als ‘lesmateriaal’ moesten na de les gewoon weer ingeleverd worden. Jammer voor de kinderen, zo leren ze wel snel dat je het ook best even zonder mobiele telefoon kunt stellen. Naast deze informatieve les voor scholieren, hoop ik dat ook de rest van de samenleving nadenkt over online privacy en wat je allemaal prijsgeeft via social media. Niet alleen kinderen zijn hier gevoelig voor, weet jij eigenlijk wel hoe groot jouw digitale voetafdruk is?

door | jan 20, 2020 | optredens

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *