Als goochelaar houd ik van manipulatie acts. Ik heb zelf vaak met dit soort goochelacts aan competities meegedaan, ik kan ook enorm genieten van collega’s die meester zijn in manipulatie. Lance Burton bijvoorbeeld met kaarten, of Yann Frisch die speelt met balletjes die overal vandaan lijken te komen. Ik maak deel uit van Dutch Magic, een agentschap waar je een grote diversiteit aan goochelaars kunt vinden voor uiteenlopende evenementen en optredens. Ik wil je graag voorstellen aan een Nederlandse manipulatie grootmeester met internationale allure; Dion. Deze collega combineert manipulatie met ballet. Zonder een woord uit te spreken weet hij zijn publiek elke seconde van zijn act te boeien.
Dion, goochelaar en danser
De artiest Dion werd in 1991 geboren als Dion van Rijt in Delft. Al op jonge leeftijd hield hij ervan zich te verkleden, toen hij zes jaar was ontdekte hij de goochelkunst. Tijdens het oefenen van manipulatie groeide zijn affiniteit voor ballet, door deze twee disciplines met elkaar te combineren creëerde hij een compleet unieke stijl in podiumkunst. In zijn tienerjaren won Dion de ene na de andere prijs voor zijn verbluffende goochelkunsten waarbij zijn gevoel voor theater altijd weer de boventoon voerde.
Internationaal succes
Dion is een goochelaar die ballet combineert met manipulatie. Beide disciplines zijn zeer visueel, hierdoor worden zijn acts ook in het buitenland goed ontvangen. Dion trad op van Luxemburg tot Monte Carlo en Rusland, en wist ook in het buitenland grote successen te behalen. Het was zijn Tango act waarmee hij in 2006 definitief doorbrak. Deze compleet visuele act is een sterk staaltje goochelkunst, dans en verhaal met een compleet unieke uitstraling.
Inspiratie uit de stomme film
Het is niet moeilijk om de link van Dion naar klassieke filmmakers als Charlie Chaplin te leggen. De combinatie van verrassende situaties met perfecte fysieke controle past uitstekend tussen de klassieke zwart-wit films waar acteurs als Charlie Chaplin en Buster Keaton zo om bekend waren. In de Tango act heeft hij zelfs een bolhoed die recht uit die zwart-wit films lijkt te komen. Zowel in ballet als in de goochelkunst is fysieke controle van groot belang. Als je zonder woorden optreedt kun je niets verhullen, zijn gecontroleerde choreografie is indrukwekkend om te zien.
Het witte konijn
Momenteel treedt Dion op met zijn nieuwe act “White Magic Rabbit” waarin hij een wit konijn speelt die klassieke trucs op een compleet nieuwe wijze benadert. Het witte konijn uit de hoge hoed van de goochelaar is ondertussen een cliché geworden, Dion zet dit concept op zijn kop door zelf (letterlijk) in de huid van het konijn te kruipen. Door de attributen uit te vergroten lijkt het alsof je vanuit het standpunt van een konijn de wereld van magie opnieuw ontdekt. Het zijn dit soort innovatieve ideeën die de goochelkunst steeds weer nieuw leven inblaast.
Als collega’s bij Dutch Magic kom ik regelmatig in contact met collega’s. We leren van elkaar, we hebben veel waardering voor het talent en de inspiratie die andere goochelaars bieden. Dion is een zeer gewaardeerde collega die op vernieuwende wijze de goochelkunst een nieuw gezicht geeft.
0 reacties